Børn i trivsel og udvikling som forudsætning for inklusion og optimeret læring

3-dages kursus for lærere og skolepædagoger (2 + 1 dag)

På dette kursus får du en unik mulighed for at gå i dybden med de mekanismer, der ligger bag børnenes adfærd, lige som du får helt konkrete værktøjer til at skabe ro, trivsel, glæde og udvikling.

Du bliver præsenteret for Helhedsstjernen, der er en visuel model for principperne i arbejdet med at optimere den enkelte elevs forudsætninger for trivsel, selvkontrol, udvikling og læring.

Helhedsprincippet dækker fokus og aktion på krop/nervesystem, emotionel påvirkning, ro samt voksnes indsigt, bevidsthed og empati. Det er vel afprøvet i daglig praksis og dokumenteret i interventionsprojekt, og spørgeskemaundersøgelse.

Også det kollegiale samarbejde, din egen trivsel og forældresamarbejdet kommer under lup.

Du får håndgribelig indsigt i muligheder for at skabe positive processer på disse områder.

Metoderne er oplæg, dialog, rollespil, praktiske øvelser, filmklip og registrering af observationer i praksis.

  

      • Dag 1: ”Klar til læring”

ved forfatter og specialkonsulent Jonna Jepsen

    • Vellykket inklusion er baseret på helhed i både indsigt og indsats
    • Neuropædagogik i praksis

      Vi laver praktiske øvelser, og du får anvisning i sansestimulering.

      Du får en teoretisk baggrund for den neurologiske udvikling som basis for adfærd og  indlæring
    • Hvordan finder du den ro og det overskud, der skal til for at undgå stress?

Vi laver en fælles mindfulnessøvelse.

Vi sætter fokus på, hvordan du får tilgodeset dine egne behov

Du får en teoretisk baggrund for den neurologiske udvikling som basis for adfærd og  indlæring

    • Hvordan finder du den ro og det overskud, der skal til for at undgå stress?

Vi laver en fælles mindfulnessøvelse.

Vi sætter fokus på, hvordan du får tilgodeset dine egne behov

  

      • Dag 2: ”Kreative processer og samarbejdsrelationer”

   ved psykoterapeut Birgit Boye Friis

    • Forventninger til og fra forældrene

                          De bevidste og ubevidste forventninger til andre mennesker påvirker den måde, vi møder hinanden på. Hvilke krav og forventninger er hver part i stand til at leve op til?
    • Samarbejdsrelationer

      Du får øvelse i at opnå kollegial konsensus med barnet som hovedpersonen i dialogen. Du får øget opmærksomhed på den vigtige rolle, som dit nærvær og din empati spiller i det daglige arbejde.
    • Kreative processer, del 1

      Du får kreative redskaber, som du i dagligdagen kan bruge til at støtte den enkelte elevs emotionelle balance. Det skaber indre ro, selvindsigt og selvværd lige som det styrker fællesskabet og de indbyrdes relationer i klassen.
    • Intro til observationer i intervalperioden

  

      • Dag 3: ”Evaluering af erfaringer siden sidst samt kreative processer”

ved psykoterapeut Birgit Boye Friis og forfatter/specialkonsulent Jonna Jepsen

    • Konstruktiv opfølgning på oplevelser og erfaringer siden sidst
    • Kreative processer, del 2

Du får mulighed for at få sparring i forhold til de erfaringer, du har gjort dig siden sidst, og du får ny inspiration til det videre arbejde med kreative processer.

    -          Filmklip: Sådan virker det i praksis

-          Evaluering og tak for i dag


Praktiske oplysninger


Dato og tid

Kurset udbydes både forår og efterår 2017:
Kursus nr. 5558: Den 3. + 4. april 2017 + den 5. maj 2017. Alle dage kl. 9-16.

Kursus nr. 5565: Den 11. + 12. september 2017 + den 6. oktober 2017. Alle dage kl. 9-16.


Lokalitet

Måløv Byvej 229 G 2., 2760 Måløv


Pris

Kr. 3.995 pr. deltager inkl. forplejning og kursusmateriale.

OBS! Du får rabat ved hurtig tilmelding!

Tilmelder du dig inden den 15.02. hhv. 25.07.17 er prisen kr. 3.595.


Om underviserne

Birgit Boye Friis er psykoterapeut samt NLP- sandplay- og spædbarnsterapeut.

Jonna Jepsen er specialkonsulent i Rafael Centeret, coach, forfatter og voksenunderviser med helhed som speciale.

Vi har begge flere årtiers indsigt og praktisk erfaring med børn og unge, der af forskellige årsager ikke trives og fungerer optimalt. Gennem årene har vi hjulpet børn og unge med og uden diagnoser til bedre trivsel, udvikling og indlæring.

Vores udgangspunkt er at gå bag symptomerne på mistrivsel og uhensigtsmæssig adfærd og rette op på årsagerne. Det er beskrevet detaljeret i Jonna Jepsens bog ”Bag symptomerne og ind til barnet”, der er udkommet i sampak med filmen ”Jeg hader ADHD” (kan købes på kurset).

Metodernes meget overbevisende effekt er dokumenteret i et interventionsprojekt på Lindevangskolen, Frederiksberg. Det er netop dette projekt, som skildres i filmen fra et børneperspektiv.


Kontakt for yderlige information

Telefon 7020 1509 eller 2448 9794. Mail: post@rafaelcenteret.dk


Tilmelding

Tilmelding kursus nr. 5558 senest den 3. marts 2017

Tilmeldingkursus nr.  5565 senest den 11. august 2017

Udfyld felterne og send tilmeldingen pr. mail til post@rafaelcenteret.dk

  

 

Kursustilmelding

Kursusnummer:

 

Navn på deltager(e):

 

Mobil på kontaktperson:

 

E-mail på kontaktperson:

 

Evt. madintolerance:

 

 

 

Fakturaadresse:

 

Reference:

 

EAN-nummer:

 

Skolens telefon:

 

  

Inklusion og intervention i praksis

IbisCentret - Livet i Centrum.

Balance imellem det psykiske velvære og det fysiske velvære. NLP psykoterapi, Sandplay, Supervision, Undervisning m.m.

Lyfa Parken, Måløv Byvej 229 G, 2. sal 2760 Måløv, Tlf: 2448 9794